Mange HR-avdelinger fokuserer i dag på rapportering av data. Det er ikke tilstrekkelig i dagens data-drevne økonomi. Det krever mer for å skape strategisk verdi. Målet må være å omdanne data til informasjon og videre informasjon til innsikt. Lykkes virksomheten med dette blir HRs bidrag mer relevant og dermed viktig i beslutningstaking på et strategisk nivå.
HR-analyse gjør deg i stand til å:
Modellen er en tilnærming til å klassifisere virksomhetene i forhold til de ulike modenhetsnivåene innen HR-analyse. Som vi ser av modellen vil mange virksomheter snakke om begrepet HR-analyse, men innholdet og kompleksiteten av analysene er veldig forskjellig.
For å starte med HR-analyse trenger du å kombinere data fra ulike datakilder. Kanskje ønsker du å se hvordan medarbeiderengasjement påvirker forretningsmessige resultater? For å gjøre dette må du kombinere data fra den årlige medarbeiderundersøkelsen med økonomiske data. På denne måten kan du se sammenhengen mellom engasjement og økonomiske resultater i ulike enheter.
Gjennom den innsikten vi får gjennom HR-analyse vil flere HR-områder måtte endres, for eksempel områder som rekruttering, prestasjonsledelse, sykefravær og kompetanseutvikling.
Vil du vite mer om hvor norske virksomheter er på sin reise inn HR-analyse? Last ned hele rapporten "HR-analyse i Norge" her.